Az online marketingesek számára a sikerdíj említése olyan, mint a bikának a vörös posztó. Kezdő és nem is olyan kezdő vállalkozók vagy leendő megrendelők ömlesztve kapják a savat a hozzászólásokban, amikor a közösségi háló csoportjain érdeklődnek rendtábilis, vállalkozásukhoz olyan ügynökséget vagy személyt, aki sikerdíj ellenében vállalja a kampányok üzemeltetését.

Miért ne lehetne összefogni és bízni a vállalat és a digitális marketing kampányok sikerében? Miért ne lehetne közös részt vállalni az örömben a bánatban a bevételben? Miért szabadul fel rengeteg sértettség az ügynökségek és marketingesek részéről, ha valaki megemelíti, az ártatlan sikerdíjazás kérdést?

Hogyan bőszítsük fel a bikát

,,Sziasztok!

Van egy posztó gyártással foglalkozó vállalatunk. Finom és tartós anyagokat gyártunk bikaviadalokra. A cég jól üzemel és a bikák is kedvelik a több árnyalatban forgalmazott kelméket. Keresünk Google Ads, Facebook ppc ügynökséget vagy szakembert, aki segítene tovább lendíteni a céget. Olyan konstrukciót keresünk amiben sikerdíjat fizetnénk megbeszélés (forgalom, kattintás, eladás…stb) alapján. Felhasználó: Naív”

A fenti példa természetesen csak példa. Ha magadra ismertél akkor tudd, hogy nem vagy egyedül.

Azt is fontos tudnod, hogy nem vagy buta, sem zsugori, sem alávaló mert egy korrekt üzletet akartál ajánlani, amit logikusan gondoltál ki! Egyszerűen arról van szó, hogy még nem ismered az ügynökségek árképzését és ennek a konstrukciónak a történetét.

 

Ebben a bejegyzésben megmutatom, hogy mi szól a sikerdíj ellen és megmutatom mi szólhat mellette. Azt is, hogy milyen használható alternatívák vannak megrendelőként számodra, amellyel garantáltan jól jársz.

Ha online marketinges vagy akkor pedig kis türelmet kérek tőled. Nem kell azonnal fújtatva nekiugrani a posztógyártó vállalkozónak inkább érdemes megkérdezni miért gondolja így a leendő ügyfél. Tudod és én is tudom, hogy nem mindig ártatlan az ilyen megkeresés, de mindig vannak és lesznek, akik még nem vettek igénybe szakembert.

A sikerdíjak fájó emléke

A sikerdíjazásos konstrukcióval szemben az első ellenérv a múltban gyökerezik. Ha arra vagy kíváncsi, hogy létezik-e ilyen konstrukció akkor a válaszom az, hogy igen létezik most is, de komoly feltételei vannak és nagy bizalom szükséges hozzá a megbízó és megbízott részéről ami már inkább társ tulajdonossági kapcsolatot jelent.

Ahhoz, hogy megértsd miért olyan dühítő a sikerdíj említése az online marketingesek számára nézzünk vissza a múltba és keressük meg a traumatikus pontot!

 

Amikor megalakultak az első Adwords, Banner, Social média ügynökségek akkor szinte adta magát az ötlet, hogy a PPC alapú marketing eszközök elszámolása simán lehet az eladás vagy a lead. Hiszen a digitális marketingben szinte minden mérhető.

Sok-sok ügynökség kötött sikerdíjas szerződéseket, csak hogy bekerüljenek és jövedelmező kapcsolatot építsenek ki nagy forgalommal rendelkező cégekkel. Hiszen egy ’megawebshop’ esetén csak pár forintos árrés az eladásokon és busás lehet az ügynökség számára is a megfeszített munka.

 

Sajnos azonban sok esetben ezek a szerződések a kapzsiság melegágyai voltak. Nem csupán a pénz, hanem a tudásért való kapzsiságé. Magam is sok ilyen régi szerződést láttam amikor megörököltem egy marketinges kolléga székét és a fiókban megtaláltam ezeket a dokumentumokat.

Ezen konstrukcióban ugyanis jobb esetben néhány hónapig volt valamilyen utalás aztán az összeg elapadt vagy nem is történt sikerdíj kifizetés. Az ügynökség meg dolgozott vele.

Átverési pontok

A megbízó vállalat és a megbízott marketinges vagy ügynökség szerződést köt általában az eladásokra. Az eladásokból befolyó összeg egy része az ügynökséget illeti. Idáig tiszta. Ha jól teljesítenek a kampányok mindenki részesül a díjból, ha rosszul mindenki kevesebbet kap. Két gond van ezzel.

Nem látni a kasszát

A jövőbeni sikerdíjas konstrukciók sikere miatt nem szeretnék pontos tippet adni, de a kutya ott van elásva, hogy a valós a forgalmi adatok az ügynökség számára általában nem elérhetőek. Ma már persze az Analytics E-commerce adatai mutatnak forgalmat de régebben erre nem volt rálátása az ügynökségnek és sok esetben most sincs. Ez egyfelől érthető, hiszen a vállalat nem szeretné alvállalkozókkal megosztani minden kritikus gazdasági adatát (pláne az eladások és a bevételekét) viszont ez a csalás alapja is.

 

Mivel az ügynökség nem látja a valós eladásokat és bevételeket így az akár egy fals elszámolással is történhet, ezáltal a megbízó kénye kedvén múlik, hogy mennyit fizet ki a sikerdíjból.

Így már érted? A gond az volt ezekkel a konstrukciókkal, hogy hiába dolgoztunk vele nagyon sok munkaórát a sikerért, egyszerűen láttuk a kattintások számából, hogy a biztosan kevesebbet kapunk a munkánkért. Pedig a munka el lett végezve.

Lesen volt

A másik bevett trükk, hogy készítse el az ügynökség a set-up-ot, a kampányokba alakítsa ki a hirdetési struktúrákat, kezdje el a hirdetéseket futtatni. A megbízó cég marketingesei pedig kérnek hozzáférést a kampány felületekhez és csendben tanulják a szakiktól a mesterséget, hogy pár hónap után kiszervezés helyett beszervezzék az online marketing munkákat.

Az ügynökségek sokszor tudják, hogy mire megy ki a játék és van, hogy bele is mennek mert -,,addig is van megbízás”. De van olyan ügynökség, aki nem enged be a hirdetési felületekbe. Természetesen állandó konzultáció mellett, hogy a tudás szivárgása biztosított legyen.

Ha foglalkoztál már online marketinggel alapszinten akkor jól tudod, hogy egy hirdetési fiók elkészítése és a stratégia csak a munka 20%-a, ezért bele lehet nézni, de nem sok értelme van tanulás és értelmezés nélkül lesni. Sokkal jobban jársz, ha olvasol vagy elsajátítod a kampányok üzemeltetését.

Ma is biztos van köztünk olyan online marketinges, aki elvállalja minden kockázat mellett mert csábító a lehetőség, de a tapasztaltabbak tudják, hogy ez legalább annyi buktatót rejt magában. Persze nem kell félteni a kókler szakembereket sem, hiszen az ügynökség is tudja hanyagolni a kampányok optimalizálását és kihasználni a nem szakemberek bizalmát.

Antiochiai Szent Kézigránát

A Gyalog galopp című Monthy Python filmben a több lovagot szétmarcangoló rettenetes fenevadat, a vérnyulat csak egyetlen fegyverrel az Antiochiaii Szent Kézigránáttal lehetett megsemmisíteni. Ez a poén jól ábrázolja, hogy szeretjük a csodaszereket és a csodafegyvereket. A magyar kkv szektorban ilyen szerepet tölt be egy marketing eszköz vagy ügynökség.

,,Te figyelj!

Bízzuk meg ezt az ügynökséget az Ads és Facebook hirdetésre és a bevételünk az egekbe szárnyal. Ez a Guru egy csodalény, hát ő a biztos az egekbe repít nem is kell más csak ez a gyerek meg az ügynöksége”

Gyakran hangzik el ilyen beszélgetés a vállalatokban. A marketing guruk és ügynökségeknek meg érdekükben áll egyetlen online marketing eszköz csodafegyvernek való beállítása, hiszen arra köttetik a megbízás és jön a bevétel.

Gyakran megesik, hogy professzionális kampányok és magas szintű optimalizálás történik a megbízónak, de a konverziók mégsem jönnek. Mert kiderül, hogy a weboldal szörnyű technikailag, értékesítésileg és ügyfélkezelésileg vagy üzletfejlesztési okokból. A rossz hír az, hogy a Szent Kézigránát nincs és csodafegyver sem létezik, mint ahogy egy nagyvállalati marketing esetén egyetlen eszköz sem hozza el a milliárdos bevétel ugrást. A jó hír az, hogy a több marketing eszköz üzemeltetése, a legjobbak volumenének növelése és a legfontosabb, a multicsatornás mix stratégiába rendezése elhozza a várt hatást jó kezekben.

A gyakorlatban sok olyan vállalkozás van, amelynek kiváló a kiszervezett online marketingje, de maga a többi bevételnövelő elem egyszerűen nem működik. Ilyen esetben hiába bevétel és eladás alapú a siker díjazás. Az ügynökség beleteszi a munkát de a megbízó nem.

A megoldás, ha minden marketing és értékesítési elem ki van dolgozva a megrendelőnél és csak utána kerül kiépítésre a PPC kampány.

Józan paraszti ész

A harmadik ellenérv a sikerdíj ellen egy kis empátiát igényel. Az ügynökség vagy szakember komoly munkaórákat öl bele a kampányokba, mint ahogy Te is a vállalkozásodba vagy a cégedbe. Ebből él az ügynökség ahogy Te is vagy a Te céged is a szolgáltatásokból vagy a termékek eladásából. Egy marketing tevékenység sikere sok mindentől függ. A piactól, a tudástól, az elkötelezettségtől. Az online marketing egy szolgáltatás. Lehet jól is, rosszul is végezni.

Ha úgy érzed rosszul végzik a munkájukat akkor fel lehet mondanod, lehet másik szolgáltatót keresned. Igazad van! Tedd ezt!

De lásd meg, hogy fordítva is így működik. Az orvos is megtehet mindent a beteg gyógyulásáért de ha a beteg nem tartja be a gyógymódot vagy is ’vis major’ másik betegséget is kap, attól még az orvos sikeresen látta el, mégse sikerdíjat hanem fizetést kap érte. Persze lehet rossz orvos. Ekkor a beteg keres másikat.

Bizalom és sikerdíj

A fenti ellenérveken kívül még sok más negatív példa is akadna de szerintem ennyi elég, hogy meglásd miért olyan kritikus kérdés a sikerdíj az online marketingben. Mégis mikor működhet? Abban az esetben, ha van már egy vagy több év szoros partneri kapcsolat (de még ekkor is sok változhat a megbízó cég életében) vagy a marketing cég közös vállalkozásban van. Ergo már nem partnerek, hanem üzlettársak és mindenki belelát a másik szárny munkájába és a bevételekbe. Ez a garancia. Hibrid megoldásként létezik olyan, hogy több fix díj mellett egyes gólok esetén van sikerdíj is. Ami biztos, hogy sikerdíjazáshoz régóta fennálló partner kapcsolatra van szükség.

Sikerdíj helyett jövedelmező megoldások

Hogy jövedelmezően tudj szerződni digitális marketing ügynökséggel vagy szakemberrel csupán annyit kell elfogadnod, hogy ha nem vagy elégedett vele akkor befejezheted vele a közös munkát és kereshetsz jobb ügynökséget/szakembert. Ez tudom kényelmetlen, de gondolj bele.

Mi szolgálja a vállalkozásod vagy a céged érdekeit? Ha sikerdíj ellenében évekig dolgoztatsz egy céggel, de nem jön a bevétel, igaz nincs sikerdíj sem vagy ha inkább megkeresed azt a fix díjas ügynökséget, akit hamarabb tudsz kipörgetni baj esetén.

A másik érv a fix díj mellett, hogy hosszútávon Te nyersz vele és a vállalkozásod. Egy eszközre a marketing díj (költésen felül) ugyanis alig változik függetlenül attól, hogy egyik évben még 200 millió Forint volt a bevételetek vagy már eléri az 500-1000 milliót is. Az ügynökség egy szolgáltatási díja alig változik tehát jobban jársz mintha sikerdíjat fizetnél. Több marad a kasszában.

You better find somebody to love

,,Nem akarhatod, hogy szeressenek. Jobban teszed, ha megtalálod azt aki szeret “-tarja a Jefferson Airplane nótája. És ez az állítás az ügynökség megtalálására is igaz.

Ha beszélhetek Neked a másik oldalról akkor azt is látnod kell, hogy ügynökségi szinten amikor meghatározzuk a díjazást akkor munkaórákat, bérköltséget, adót és a marketing költségeinket építjük az árba. Van olyan amikor simán megy minden és valóban annyit dolgozunk vele amennyit kalkuláltunk, de van, hogy tőlünk független okból több munka van a kampánnyal, projekttel, plusz még tanácsadást is  nyújtunk, konzultálunk és segítünk olyan marketing ügyben is amire nem is szerződtünk, mert fontos a Te és a céged sikere. Ekkor jóval többet dolgozunk a megállapodott árhoz mérve.

Egy normális ügynökségnek az az érdeke, hogy a Te sokáig az ügyfele maradj.

 

Miért? Mert az ügyfél élettartam alatt elköltött összeg többet számít, mint az, hogy kóklerként egy két hónapig lehúzzanak. De tény, hogy sajnos ilyenre is van példa bőven.  Egy korrekt ügynökségnek az az érdeke, hogy a céged fejlődjön mert akkor több marketing szolgáltatást és kampányt tud kivitelezni a vállalatodnak. Ezzel is csak te jársz jobban hiszen ezek fix díjasak.

Egy tiszta üzletben hívő ügynökségnek fontos, hogy elégedett arcot lásson amikor találkozik az ügyféllel. És fontos az is, hogy tovább terjedjen a jó híre. Egy korrekt ügynökségnek elemi érdeke, hogy a fix díjazás mögé professzionalizmust és elhivatottságot tegyen.

 

Most már tudod, hogy felesleges bikaviadalként felfogni a marketing kiszervezést mert fair-trade módszerekkel a Te vállalatod is nyer és az ügynökség is.

Ui: Ezt a cikket nyugodtan linkeld be, ha úgy valaki gyanútlanul belengeti a vörös posztót a fórumokon. Én boldogabb vagyok, ha a leendő ügyfelek és ügynökségek inkább beszélgetnek minthogy szerencsétlen kérdező csak a negatív kommenteket kapja. Ne ez legyen az első benyomása az online marketingesekről!

Tanuld az online marketinget prémium minőségű tudásanyagokból. A Marketing Magic kínálatában az alapstratégiáktól a marketing eszközökig mindent megtalálsz. 1000 oldal masszív szakmai tartalom 250 mestertipp és érthető ábrák. Ingyenes első könyv.

Kattints ide és nézd meg melyik érdekel.

{"cart_token":"","hash":"","cart_data":""}